Kløe

Kløe? Hudforandringer? Lukt fra ørene? De mest vanlige grunnene til hundens ubehag

ATOPISK DERMATITT

Er ofte grunnen til hud/øreproblemer. Det kan være en allergisk reaksjon på en eller flere ting som f.eks pollen, husstøvmidd eller muggsopp. Oftest starter symptomene før hunden er et år, men sykdommen/allergien kan debutere i hele hundens liv. Hunder kan være allergiske uten å ha symptomer i perioder, men det kan blusse opp på visse årstider eller ved eksponering for de allergifremkallende stoffene. Hos noen hunder kan det eneste symptomet være øreproblemer eller rød og sår hud på potene.

HUD-OG ØREINFEKSJON

Sees ofte hos hunder med allergi fordi bakterier og/eller sopp etablerer seg i den huden som er svekket av allergi.

PARASITTER

Lopper er ofte en årsak til allergi. Oftest sees reaksjonen i den bakerste tredjedel av ryggen(småsår, bare flekker og kløe) Hunder med loppeallergi bør behandles forebyggende mot lopper. Andre dyr i hjemmet behandles samtidig.

Midd: skabb er en midd som graver ganger i huden. Kløen er intens og berøring av ørelappene vil ofte utløse voldsomme kløereaksjoner. Smitten kommer oftest fra infiserte rever.

En annen type midd lever i hårsekkene og disse kan forårsake hudforandringer (bare flekker), ofte er det ingen kløe. Lopper eller ekskrementene deres konstateres med det blotte øye, mens midd sees i mikroskop.

LUS: Lus er en vanlig årsak til kløe hos hund. Det finnes to typer, blodsugende lus og pelslus. De kan ofte sees med det blotte øyet. Luseggene er festet til hårene og ser ut som bittesmå blanke riskorn. Pelsmidd: git kløe og/eller flass hos noen hunder. Sees som små hvite "flass" som beveger seg.

FORALLERGI/INTOLERANSE

Sees av og til hos hunder, og det kan være kløe og hudreaksjoner (evt. i regionen rundt anus) I teorien kan proteiner i all mat være¨årsaken. For å utelukke dette kan det forsøksmessig fores med hypoallergen diett. Det skal fores med næringsmidler som hunden normalt ikke får, eller med ferdiglaget for som er forarbeidet slik at risikoen for allergiske reaksjoner er nedsatt.

Osøyro Dyreklinikk AS
Landboden